ادامه پست قبلی
برای توضیح بیشتر به یک مثال توجه کنید. در مورد قیمت زمین و جمعیت شهر تهران. مدل زیر دینامیک جمعیتی شهر تهران را نشان می دهد(قدوسی، 1382).

مدل پایان نامه حامد قدوسی،1382
دو سناریو برای این مدل را شبیه سازی می کنیم: 1) سناریو ادامه وضع موجود بدون هیچگونه دخالتی 2) سناریو برنامه هاي بهبود دهنده در كيفيت زندگي در شهر مثلا کاهش قیمت زمین و مسکن در سال 100 به مقدار 30%
نتایج شبیه سازی به صورت زیر است:
سناریو اول: نمودار جمعیت تهران

روند روبه افزایش جمعیت که تا سال 300 (زمان پایان شبیه سازی) جمعیت در حدود 13 میلیون نفر می رسد.
سناریو دوم: جمعیت تهران

روند روبه افزایش جمعیت که بدلیل کاهش قیمت مسکن و زمین در سال های 100 منجر به افزایش ناگهانی جمعیت شده(بدلیل افزایش جذابیت) و نهایتا جمعیت در پایان دوره به نزدیک 22 میلیون نفر می رسد که از حالت سناریو اول سناریو ادامه وضع موجود وضعیتی بدتر را نمایش می دهد.
قیمت زمین هر چند با سیاست ما در سال 100 کاهش می یابد اما فشار جمعیتی و افزایش تقاضا باعث افزایش ان می شود.

در کل جدول زیر برای تهران صادق است:

به عبارت دیگر هر سیاست بهبود در تهران در کوتاه مدت خوب و در بلند مدت اثرات جبران ناپذیری را به همراه دارد.
نهایتا راه چاره بنیادین در سطح بررسی کلان توسعه متوازن کشور متناسب با قابلیت های استان های مختلف و روستاها می باشد. برای مثال در روستای ما (روستای سریزد از توابع شهرستام مهریز استان یزد) بدلیل عدم امکانات حتی اولیه از جمله آب(به علت خشکسالی و عدم کمک مسئولین) مهاجرت افزایش یافته بصورتی که شاید در ده سال آینده خالی از سکنه گردد (جمعیت کنونی: 400 نفر البته بیشتر جمعیت پیر می باشند) در صورتیکه مثلا در ایام نوروز یا محرم جمعیتی بالغ بر چند هزار نفر به روستا می آیند که بیشتر ساکن تهران و کرج هستند.
این عدم توازن باعث می شود قابلیت های استان های دیگر بصورت بهینه استفاده نشود بدلیل عدم وجود امکانات و نیروی متخصص که در تهران تجمیع شده اند و از طرف دیگر تهران نیز بدلیل محدودیت ظرفیت، رشد امکانات و نیروهای متخصص دیگر منجر به همان رشد در توسعه تهران نمی شود و شیب کاهنده ایی درروند توسعه استان و کشور بوجود می آید.
اما مسئله تحلیل دینامیک کلان منجر به راه حل توسعه متوازن در کشور شد و بهبود در شهر تهران را به صلاح نمی بیند. حال راه حل مبتنی بر مدل دینامیکی برای شهر تهران با نگاه شهری نه کلان چگونه خواهد بود مترو؟ مونوریل؟ یا بزرگراه دو طبقه؟
در پست بعدی ادامه خواهم داد.
